BOM Bild Illustration

Under föreläsningen med Clara blev vi introducerade till ett gäng barnböcker som vi kan använda i vår undervisning som blivande lärare. Clara presenterade olika typer av illustrationer i barnlitteratur, och vad illustrationerna gör för boken.

Claras föreläsning fick mig att se barnböcker och dess illustrationer med nya ”glasögon”. Det var mycket av det hon berättade som jag själv aldrig har tänkt på tidigare, åtminstone ur det perspektivet. Hon berättade bland annat att vi vuxna ofta väljer böcker som vi själva tycker är tilltalande, men att det inte behöver stämma överens med vad våra barn tycker.

Jag kommer nu att berätta om fyra av de böcker som Clara presenterade, och som jag tycker kan vara användbara i min framtida roll som lärare.

 

9789187033155

En av böckerna Clara presenterade som jag fastnade för var ”Det är inte min hatt” av Jon Klassen. Den är ett exempel på en bok där text och bild samspelar mycket, det vill säga att allt som händer inte står skrivet i text utan att dramatiken kommer med hjälp av bilderna. Det kan bli väldigt effektfullt då man som läsare får reflektera över vad som egentligen händer i boken då bilderna i den här boken säger tvärtom än vad texten gör.
Ett sätt att använda den här boken på i klassrummet, kan vara att läsa högt för gruppen och tillsammans diskutera hur boken hade upplevts annorlunda utan bilderna. Det är ett bra tillfälle att prata och diskutera bilders betydelse och vad man kan förmedla med hjälp av bilder.

Det är inte min hatt – Jon Klassen

Förlag: Hippo

9789127129764
En annan bok jag skulle vilja använda är boken ”Mamma Mu läser” av Jujja Wieslander och Sven Nordqvist. Den här boken är ytterligare ett exempel på det viktiga samspelet mellan text och bild, dock på ett annorlunda sätt än tidigare nämnd bok. I Mamma Mu är bilderna väldigt viktiga då dem ofta innehåller mycket detaljer. Jag minns själv hur roligt och spännande det var att, egentligen bara, titta på bilderna. Det är ett viktigt komplement till texten då bilderna ofta berättar mer än texten i sig.

Mamma Mu läser – Jujja Wieslander & Sven Nordqvist

Förlag: Natur & Kultur

9789163878398

 

Den tredje boken jag har valt är ”Alla tittar på Alfred” av Johan Unenge & Maria Nilsson.
Boken är illustrerad med fokus på perspektiv och storlek. Det är väldigt tacksamt att kunna förmedla känslor och stämning genom bilder, vilket inte text kan på samma sätt.

Boken handlar om Alfred som blir mindre och mindre när folk runt omkring honom tittar på honom, och det kan leda till en viktig diskussion med eleverna kring varför Alfred blir ”mindre” i vissa situationer och ”större” i andra, och även vad bilden egentligen berättar.

Alla tittar på Alfred – Johan Unege & Maria Nilsson Thore

Förlag: Bonnier Carlsen

 

9789150116779

Den fjärde boken jag fastnade extra för är boken ”Färger” av Hervé Tullet. Boken hamnar under kategorin ”lek med bokens format” för att man från sida till sida får uppmaningar och där man på nästa sida kan följa vad resultatet blir. Boken handlar om precis det titeln säger, färger. Eleverna lär sig om färger och vad som händer när man blandar dem. En perfekt bok att använda när man pratar om färger, vad händer om man blandar gult och blått? exempelvis. En enkel, konkret och tydlig bok som eleverna själva kan sitta och bläddra i, men som även passar bra att prata om i helklass.

Färger – Hervé Tullet

Förlag: Alfabeta

Annonser

2 reaktioner på ”BOM Bild Illustration

  1. Du har presenterat två boktips och du har beskrivit när, hur och varför du skulle använda dem i din undervisning. De här tipsen kommer du kunna ha nytta av när du börjar jobba som lärare. Bra jobbat!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s